גאווה ישראלית – כתבה על 10 אלבומים ישראליים חשובים ברוק ובמטאל

גאווה ישראליתאיזה כיף עושים כתבה ליום העצמאות ובואו נראה אילו אלבומים גרמו לנו לגאווה אמיתית בישראל. אבל רגע.. יש כאלו? זהו שמסתבר שכן.
נכון, אין ממש אלבומים של להקות ישראליות שיכולים להגיע למידת ההצלחה ולרמת המכירות שעושות להקות מחול, אבל קשה לומר שלא יצאו מכאן כמה אלבומים מהפכניים וכאלו שגרמו לתפיסת חשיבה אחרת אצלנו.

אנחנו לא הולכים לכתוב על האלבומים הטובים ביותר ובטח לא על האלבומים המצליחים והקלאסיים ביותר. זוהי כתבה על אלבומים חשובים שהופקו ע"י להקות ואומנים ישראליים שגרמו לשינוי ולהשפעה בתחומם, בין אם זה בארץ ובין אם זה בחול. 

מגלגלצ עד למרוד במיינסטרים – 10 אלבומי רוק

סינרגיהמרגיש אחר – סינרגיה

אתה יכול להיות אוהד נלהב של מטאליקה וגם מעריץ של שרית חדד, את המילים של השיר האגדי 'אשם' אתה כנראה תכיר.
סינרגיה היא ככל הנראה אחת מלהקות הרוק היחידות שממש עשו מהפכה גדולה במדינה, ולא מעט בזכות האלבום שאולי ייחשב לקלאסיקה בשנים הבאות.

'מרגיש אחר' הביא איזה שהוא פן חדש ברוק הישראלי שלא נראה עד אז, פן מאוד מודרני. אם עד 2006 נראה שיש רק מקום ללהקות רוק ישראלי ופאנק, אחרי שיצא האלבום ניתן מקום גם ללהקות רוק מודרניות עם השפעה של חול כגון סינרגיה.
בשורה התחתונה, אי אפשר שלא לציין את 'מרגיש אחר' כגאווה ישראלית וזה אולי ניקוד קטן שניתן למיינסטרים.

Kaveret_Siporiסיפורי פוגי – כוורת

למרות שאנחנו לא הולכים לציין את כל להקות הרוק ישראלי הקלאסיות, יש להקה אחת שזה יהיה חטא לא לקבל אותה.
אלבום הבכורה של כוורת הינו אבן דרך לא רק ברוק אלא בכלל במוזיקה בישראל. הלהקה זכתה בהכרה עצומה בזכות האלבום הזה ועד שנות השמונים הלהקה מכרה כבר 140,000 עותקים, דבר שהופך אותו לאחד האלבומים הישראליים הנמכרים ביותר בארץ אי פעם.

האלבום היה האלבום הראשון יצא אחרי מלחמת יום הכיפורים ובעזרת פן הומוריסטי הצליח להשקיט את המדינה וסלל את כל דרכו לעבר הצלחה. בעזרת ההומור ודרך הביטוי המשעשעת של חברי הלהקה, כוורת הצליחה באלבום הבכורה שלה להשפיע על דור שלם וגם מעט על עוד כמה דורות אחרי כן.

היהודיםמציאות נפרדת – היהודים

וידוי קטן- אני ממש לא ממעריצי להקת היהודים. אני אישית מצאתי אולי שיר אחד שחיבבתי אצל הלהקה אבל קשה לי לומר שאני עומד לשמוע אותם. עם זאת, קשה שלא לכבד את היהודים כלהקה יוצרת ולהקה משפיעה.
אלבום הבכורה שלהם הוא אולי אחד האלבומים האמיצים והמצליחים של אותה תקופה (מלבד אביב גפן שעליו נדבר בהמשך).

למרות שמוזיקלית הלהקה כן נשארה בהארד רוק שאפיין את אותה תקופה, האלבום מהפכני מבחינת ליריקס פרובוקטיבי ואמיץ שנותן הרבה ביקורת על איך שהחברה תפקדה בימים אלו.
לאלבום ניתן מעמד של פלטינה כפולה והוא הוביל את הלהקה להיות הלהקה המצליחה שהם כיום.

גפןעכשיו מעונן – אביב גפן

גם במקרה הזה קשה לי ממש לומר שתראו אותי שומע את האלבום הזה. אבל מדובר באחד האלבומים המשפיעים ביותר על המוזיקה הישראלית. גפן הצליח באלבום הזה להביא לתודעה את הרוק הקשה יותר ולהביא את האווירה המחתרתית של הניינטיז ממועדונים לאצטדיונים ופארקים. אם עד התקופה הזו רוק היה נחשב למשינה,כוורת ומוזיקה יותר קלילה ומצחיקה, גפן הביא מין כאפה למוזיקה הישראלית עם האלבום האמיץ הזה.

הרבה מחשיבים דווקא את השורה המפורסמת משיר הנושא "אנחנו דור מזוין" לממש קשה אבל אני אישית דווקא מדבר על שירים כמו "אני שונא" שהצליחו פחות ועדיין היוו שינוי משמעותי בתפיסה על המוזיקה הישראלית.
האלבום הזה מקבל המון השפעה מהגראנג' האמריקאי וקצת מביא את הגישה המרדנית של קורט קוביין למיינסטרים.

"עכשיו מעונן" הוא אחד האלבומים הכי שנויים במחלוקת שאי פעם נוצרו על אדמת ישראל. הרבה לפני שנהיה יקיר The Voice, גפן קיבל מכתבי איום על חייו, צילומי בובות בדמותו אשר נדקרות למוות והמון כתבות אשר קוראות לתחנות הרדיו להחרים לחלוטין כל קשר לגפן.

chaosכאוס – יגאל רן דואק

כן, בחרנו לסגור את הרשימה דווקא עם אלבום הרבה פחות קלאסי ומצליח. עם זאת, ההשפעה של האלבום הזה לא ניתנת בכלל לויכוח.
מי שלא היה כאן בשנים האחרונות, 'כאוס' הוא למעשה אלבום הרוק המצליח ביותר ששוחרר בעשור הזה.
בעוד שאביב גפן והיהודים הלכו הרחק אל המיינסטרים, דואק נשאר ללא חברת תקליטים וללא שום אמצעי קידום מלבד המוזיקה והמוני מעריצי מחרת.

יותר מהכול, זה אלבום שבעצם באמת החזיר את הרוק לארץ. מי שזוכר בשנים של 2011-2012 בקושי היו להקות רוק (לא אני לא מדבר על להקות מטאל) וכמו שאמרתי בזמן הזה להקות הרוק הלכו אל הפופ והטלוויזיה. לפתע הגיע סולנה של להקת הפאנק 'זבל' ושחרר קליפ מאוד לא ידידותי לסביבה ומאוד קשה לצפייה ולשמיעה ושמו 'מה יהיה'.
השיר החיל ביקורת חריפה וברורה כנגד התנהלות החברה כיום ומסר פסימי שגרר הרבה כעס ושנאה כלפיו אבל בנוסף הזדהות.
אבל המהפכה ויצירת התעוררות עצומה בקרב אוהבי הרוק היה 'הוליווד'.
האלבום הזה לא היה אלבום של פאנק, גם לא של גראנג' ובטח לא מתקדם, זה היה אלבום של רוק אלטרנטיבי עכשווי ובועט.

קשה לומר שההצלחה ש'כאוס' הביא שוחזרה באיזה שהוא מקום וקשה לומר שאייל גולן הזיע מעבודה בגלל פנטזיית "מהפכת הרוק" שעליה כולנו חולמים. עם זאת, זה אלבום שגרם ליצירתם של המוני להקות רוק מחתרתיות והתחיל מרד נגד חברות התקליטים והמיינסטרים.

אירופה מחכה לנו – 10 אלבומי מטאל

downlowBetzefer – Down Low

"All these things that just don’t let me ever die".
אחד האלבומים ששמים את ישראל על המפה הוא אחד האלבומים הישראלים האהובים עליי באופן אישי.
הלהקה הקליטה את האלבום בבלגיה ב2004 ושחררה אותו ב2005.
האלבום היה ועודנו להיט, שיר הנושא ממנו הוא המנון שכמעט כל מעריץ מטאל ישראלי מכיר בע"פ ושירים כמו Early Grave וFucking Rock N Roll כבר הספיקו לקבל קאברים ולהיות מושמעים ברחבי כל העולם

אבל ההישג המפורסם ביותר באלבום הוא שהשנים שבהן הוא יצא נחשבים ע"י רבים לשנות ההתעוררות בקהל המטאל, ובלא מעט מזה "מואשמים" הלהקה והישגיה. ההישג הזה גם גרם לכולם בארץ לדעת מי הם, בין אם מדובר במעריצי ספולטורה ובין אם מדובר במעריצי גרין דיי.

האלבום Down Low הוא ללא ספק גאווה ישראלית ואחד מאלבומי המטאל הישראלי הגדולים והמצליחים ביותר שנוצרו אי פעם.

salemKSalem – Kaddish

אנחנו יכולים לכתוב על עוד 100 אלבומי מטאל ישראלים מצוינים, אבל אף אחד מהם לא קלאסי ולא היה מתקיים לולא האלבום הזה.
סיילם היא להקת המטאל הראשונה שהצליחה להגיע להצלחה ולהישגים מתוך המדינה הקטנה שלנו. בזמן הזה לא היה בכלל סצנה, בזמן שכיום כולנו מפרסמים בפייסבוק על מי שמקצועי ורוצה להקים להקה, סיילם בכלל היו צריכים להסביר מה זה בכלל מטאל לכולם.

האלבום הזה יצא ב1994 וכמו שאמרתי בזמן הזה היה קהל אבל לא הייתה עוד סצנה מסודרת שהיה אפשר להביא עליה הישגים.
אבל זה לא עצר מהלהקה להפוך ללהקה הישראלית הראשונה עם אלבום שאנשים בחול באמת אוהבים.
עוד לפני שאורפנד לנד התעסקו עם התנ"ך וטקסטים יהודיים, סיילם היו הלהקה הישראלית הראשונה שהצליחה לספר על השואה בעזרת המוזיקה. הם הלהקה הראשונה שהביאו פוליטיקה ישראלית לדיון אצל מטאליסטים ברחבי העולם
יותר מזה, האלבום הזה אשכרה עורר מחלוקת ודיון נרחב בכנסת כאשר הלהקה שחררה את גרסתה המטאלית ורבת הצרחות לשיר 'העיירה בוערת' שנכתב ע"י מרדכי גבירטיג ב1938.

21 שנה אחרי ששוחרר ועדיין יש עליו דיבורים ועדיין אנשים שומעים אותו, שזה הרבה יותר ממה שאלבום הבכורה של אייל גולן עשה, זה כבר דבר שהופך את האלבום לקלאסיקה ולגאווה לאומית שעד היום שומעים ברחבי העולם.

FadingThe Fading – In Sin We'll Find Salvation 

בשנת 2008 עמדה על בימת WET של וואקן אופן אייר, פסטיבל המטאל הגדול ביותר בעולם, להקת המטאל התל אביבית בת 8 השנים שלפתע זכתה בתחרות המטאל בטאל הבינלאומית.
ההפתעה שיצרה דה פיידינג יצרה הייפ ענקי על הלהקה ואלבום הבכורה שלהם היה כבר אלבום מסומן כאחת ההבטחות הגדולות ביותר של השנה הרבה לפני יציאתו.
התוצאה הייתה In Sin We'll Find Salvation שלמרות שמו המסובך הוא הפך את דה פיידינג לאחת הלהקות הישראליות המצליחות ביותר.

בתור מי שבדיוק נכנס למטאל, אני זוכר שבשנים האלו דיברו אך ורק על האלבום החדש של דה פיידינג. לא ראיתי מטאליסט אחד שלא ידע מי אלה ולא שמעתי על מטאליסט שלא היה לו את האלבום הזה במחשב.
יותר מהכול, זה אלבום שאשכרה אנשים הצליחו להתחבר ולהזדהות איתו. נכון שלהקות כמו בצפר וסיילם יצרו את הסצנה, אבל אף אחד לא עשה שירים שהצליחו לאגד לתוכו קהל צעיר ומרדני.
נכון שהיה קהל והיה גם קהל צעיר אבל זה לא היה הקהל המרדני והחוטא. הקהל מהסוג שדה פיידינג הכניסו זה היה הקהל שהאמין ש'בישראל בחיים לא יעשו מוזיקה טובה', רק אחרי הניצחון של דה פיידינג החל הקהל להאמין במוזיקה הישראלית יותר.

בשורה התחתונה, אלבום זה הוא אלבום שממש הצליח להיכנס לקהל הצעיר והקשה יותר ולגרום להם להזדהות עם הליריקס האפל והאווירה המרדנית שיצרו דה פיידינג.

Cover_HammercultHammercult – Anthems Of The Damned

האלבום החדש ביותר ברשימה שלנו הוא האלבום שמוכיח שממש לא צריך את ישראל בשביל להצליח בעולם ולא צריך לעשות איזו שהיא הצלחה בשביל להביא כבוד לישראל.
כמה שכיף היה לראות את ההתקדמות שלהם, בשנה וחצי הראשונות שלה הלהקה הצליחה גם לזכות במטאל בטאל, גם לעשות טורים עם אגדות מטאל וגם להקליט את אלבום הבכורה שלהם. כמות הישגים שיש להקות בארץ ובעולם שב20 שנה לא הצליחו לעשות חצי מזה.

כמו שאמרתי האלבום הזה לא שינה משהו והוא גם הגיע כבר לסצנה בנויה וחזקה, אז קשה לומר שהאמרקאלט השיגו מזה הישג בארץ שלנו.
אבל בעולם, בוא נראה.. קיבל מחמאות בכל העולם, נתן ללהקה לא אחד אלא שני טורים עם ספולטורה, מכר הרבה עותקים ברחבי העולם, נתן ללהקה קהל מעריצים נאמן שרובו נמצא באירופה, אבל ההישג הגדול ביותר הוא הוצאת האלבום בגרסת תקליט מיוחדת כשנה בערך מאז יציאתו.
ההישג האחרון הינו משהו שאפילו להקות אמריקאיות אגדיות לא הצליחו להשיג.

maboolOrphaned Land – Mabool

הגאווה הישראלית הגדולה ביותר במטאל הישראלי והיא כולה מסתכמת באלבום אחד. 8 שנים לאחר אלבומם השני, El Norra Alila, כאשר מחסום יצירתי ליווה את הלהקה וגרם לדחייה של האלבום, העתיד לא היה נראה מבטיח בשביל הלהקה הזו.
לבסוף יצא אלבום הקונספט שרבים כבר מחשיבים אותו כאלבום המטאל הישראלי החשוב והטוב ביותר שנוצר אי פעם.
האלבום גרר תגובות נלהבות לא רק מישראל, לא רק מאירופה, אלא אפילו מארצות כמו ירדן ואיראן.

אני אישית רואה את האלבום בתור יצירת מופת, אין הרבה להקות שמצליחות לשנות את הסגנון שלהם ולעשות את זה כל כך טוב. אבל מה שעזר מאוד לאלבום הזה להיות מה שהוא זה המסרים והסיפור שהלהקה הביאה.
כלומר כן Down Low וSteelcrusher יש גיטרות מגניבות ושירים מעולים, אבל Mabool הוא עוד יותר מעולה מבחינה מוזיקלית.
הסיפור התנ"כי והמסר שהוא מביא לא גורם לך לחשוב 'נו עוד ליריקס של להקת מטאל על מוות, שדים, שנאה ופיץ העכבר', זה מציג באמת סיפור ומסר שהלהקה רוצה להעביר, הם גם עושים את זה בצורה כל כך עמוקה שאני לא חושב שהרבה להקות מטאל אי פעם הצליחו לעשות.

האלבום Mabool הוא ללא ספק האלבום הישראלי המצליח אי פעם בעולם. הלהקה הצליחה באיזו שהיא דרך לספר את הסיפורים מהדת בצורה שלא תרגיש כמו שיעור תנ"ך, וזה דבר שגלש אפילו לאנשים שבאים מהאיסלם ומהנצרות.

מודעות פרסומת
קטגוריות: כתבות מיוחדות | תגים: , , , , , , | השארת תגובה

ניווט ברשומות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s

בלוג בוורדפרס.קום. ערכת עיצוב: Adventure Journal של Contexture International

%d בלוגרים אהבו את זה: